Selecciona Edició
Connecta’t

El cas Rosell encén TV3

L’autor del documental que s’emet aquest diumenge acusa el canal de manipulació mentre que el Consell d’Informatius nega la censura

Un fotograma del documental 'El cas Rosell'.
Un fotograma del documental 'El cas Rosell'.

TV3 ha programat per avui diumenge (23.15) el documental El cas Rosell. Hi havia qui tenia dubtes sobre la seva emissió després que hagi estat un temps aturat i que el programa Lo de Évole de La Sexta ja entrevistés el 4 de maig l’expresident del FC Barcelona. Avui es podrà veure finalment el reportatge de la Televisió de Catalunya, encara que no anirà signat pel director i guionista Víctor Lavagnini, periodista de TV3 que ha tractat i coneix molt bé la figura de Rosell. Lavagnini ha apel·lat a la clàusula de consciència i ha demanat al director de Televisió de Catalunya, Vicent Sanchis, que es retirés la seva firma en entendre que se n’havia tergiversat el contingut, segons ha trascendit a través de la Federació de Sindicats de Periodistes i ha publicat Mundo Deportivo.

L’autor expressa en la carta enviada al director i posteriorment coneguda pel Consell Professional de TV3 que el seu documental és “un exemple de pulcritud informativa pel que fa a l’exposició d’uns fets absolutament contrastats. La veu en off del narrador no expressa ni una sola hipòtesi, ni sospita ni cap conclusió valorativa contra cap organisme o persona. Tot el text està documentat de manera innegable, manifesta i irrebatible. Des de l’exposició inicial, la síntesi de la querella del 31 de març del 2017, fins a la fase final del procediment: el judici oral”.

I continua el document del periodista: “La censura informativa de la direcció de Televisió de Catalunya, autoritat editorial i màxima responsable de la graella de programes i dels seus continguts, es produeix en l’eliminació d’un fragment que forma part de la causa judicial, concretament, de la fase inicial d’instrucció dirigida per la magistrada de l'Audiència Nacional Carmen Lamela Díaz, actuació de la senyora jutgessa sobre una empresa encausada que l’espectador es perd” —es tracta d’una part vinculada a Mediapro.

L’autor, que es queixa igualment de la mala praxi del cap d’informatius, argumenta que s’ha censurat també l’epíleg del documental que acaba amb una veu en off de Rosell, extreta del llibre Una forta abraçada, escrit per l'expresident del Barça. El Consell d’Informatius de TV3, en canvi, no comparteix que hi hagi hagut censura ni manipulació en un documental que, d’altra banda, signen els diferents membres de l’equip que el van fer, llevat de Lavagnini.

El comunicat del Consell d’Informatius, que lamenta no haver pogut evitar la controvèrsia en la seva intermediació, dona suport a la sol·licitud d’empara feta per Lavagnini, reconeix el seu dret a acollir-se a la clàusula de consciència i a no signar el documental: “La seva decisió està justificada, perquè no comparteix les esmenes que se li demanaven des de la direcció d’esports. Tanmateix, considerem que aquestes modificacions s’han fet amb criteris informatius i no alteren la tesi del documental. No apreciem, doncs, cap pacte de censura”.

El comitè d'empresa de TV3, per la seva banda, retreu a la direcció del canal que el documental no s’emeti íntegrament i no estigui signat per Lavagnini. El punt de conflicte que ha estat retallat fa referència a una interlocutòria de la causa dictada el 2015 per la magistrada Lamela i que afectava la matriu de Mediapro. Ometre que forma part de la mateixa causa, amb l'argument que es va arxivar i no estaria vinculada al mateix procés que el de Rosell, sinó al Fifagate, ha provocat precisament la denúncia del periodista de la cadena catalana. Al documental de TV3, d’altra banda, la referència no era feta per l’expresident blaugrana, com sí que va passar a La Sexta —va donar a entendre que al darrere del seu procés hi podia haver el fundador de Mediapro, Jaume Roures—, sinó del narrador del cas Rosell. No cal oblidar que Rosell té un judici pendent per espionatge industrial, denunciat per Roures.

El comitè d’empresa de TV3 retreu a la direcció del canal que el documental no s’emeti íntegrament

A diferència del que va passar amb el programa d'Évole, aquesta vegada el president blaugrana, Josep Maria Bartomeu, va publicitar aquest dissabte el documental de TV3 a través del seu compte de Twitter: “Demà, molt atents a la història d’una gran injustícia”, frase que va retuitejar el FC Barcelona. A títol personal també s’hi va afegir un tuit del portaveu de la junta directiva, Josep Vives: “I, mentrestant, Carmen Lamela, la mateixa que va empresonar els líders del procés, protegida al Tribunal Suprem. De moment, la Justícia i l’Estat de dret, ni hi són ni se'ls espera”.

El documental de TV3, que reconstrueix els dos anys d’investigació policial i els dos de presó de Rosell i Joan Besolí fins a la sentència que els va declarar innocents de tots els càrrecs, va començar a gestar-se al novembre i va agafar la forma definitiva el 18 de febrer amb l’entrevista a l'expresident del Barça. L’estrena, per tant, s’ha dilatat després de moltes converses, fet que va possibilitar que abans s’emetés l’entrevista de La Sexta.

Les relacions de Rosell i del consell que presideix Bartomeu amb la Corporació Catalana de Mitjans de Comunicació passen per un moment molt delicat i anuncien d’alguna manera la tensió que es preveu de cara a les eleccions presidencials del FC Barcelona del 2021.

S'adhereix als criteris de The Trust Project Més informació >