Selecciona Edició
Connecta’t

Hisenda estreny el cèrcol a TV3 en les seves investigacions de l’1-O

El ministeri exigeix informació sobre productores i comunicadors de la cadena

Jaume Roures, director general de Mediapro, en una roda de premsa al febrer del 2016.
Jaume Roures, director general de Mediapro, en una roda de premsa al febrer del 2016.

L'estret cèrcol que el Govern de Mariano Rajoy ha imposat a l'entorn independentista apunta a diverses de les productores més important que treballen per a TV3, amb el gegant Mediapro de Jaume Roures al capdavant. El Ministeri d'Hisenda ha ordenat a la interventora de la Generalitat, Rosa Vidal, que l'informi abans del pròxim dia 12 de tots els contractes concedits entre el 2015 i el 2017 pel Govern català a 50 empreses i una dotzena de figures rellevants del món independentista. Entre elles, destaquen vuit filials de Mediapro, la productora Batabat i el nom de tres reconeguts comunicadors —Toni Soler, Antoni Bassasi Albert Om— les empreses dels quals han signat en els últims anys contractes milionaris amb TV3.

 

Encara que el llistat fet públic dimarts passat pregunta només si aquestes tres persones han rebut a títol personal "pagaments, ajudes o subvencions de la Generalitat o de qualsevol entitat del sector públic autonòmic" —sense esmentar les seves empreses—, Hisenda pretén ampliar la investigació a mesura que vagi rebent els informes requerits.

El ministeri busca indicis de malversació per descobrir com es van pagar els preparatius de l'1 d'octubre —urnes, paperetes...— i altres fites del procés independentista. Per això, a ritme d'un per setmana, ha anat ampliant els requeriments d'informació a Vidal. I quan no l'ha satisfet la resposta, no ha dubtat a pressionar la interventora insistint que completi peticions anteriors o recordant-li que disposa de plens poders per arribar fins a l'última partida de despesa de la Generalitat.

Mediapro va muntar el centre internacional de premsa de l'1-O, servei pel qual no hauria rebut cap pagament de la Generalitat i que va voler finançar cobrant 10 euros al dia a cada periodista. Finalment, i davant les protestes dels professionals, només ho va fer el primer dels quatre dies en els quals va funcionar el centre. El grup de Roures ofereix tot tipus de serveis a TV3. El 2015 i el 2016 (encara no hi ha dades disponibles de l'any passat), les seves empreses van facturar un total de 7,6 milions d'euros a la cadena. La major part d'aquest import correspon a la producció de sèries i programes, encara que la seva oferta arriba fins a serveis com "la producció de la corresponsalia de Washington", per la qual cosa va cobrar el 2015 més de 61.000 euros en un contracte negociat sense publicitat.

Batabat, vinculada a Oriol Soler —al que Hisenda ha posat en el centre de les seves investigacions—, va facturar a la televisió pública catalana 1,2 milions el 2015 i el 2016. Les productores de Soler, Bassas i Om, per la seva banda, van facturar en total més de 13 milions d'euros a TV3 en aquests dos anys.

D'altra banda, tres empresaris van afirmar aquest dimecres davant el jutge que un intermediari de la Generalitat els va encarregar la publicitat per al referèndum de l'1 d'octubre. A la seva declaració com investigats, van negar haver cobrat un sol euro per crear i distribuir la campanya de publicitat de la consulta.