Selecciona Edició
Connecta’t

L’agenda del cervell del procés: “Si anunciem referèndum, s’ha de fer sí o sí”

Un ex-alt càrrec de la Generalitat va detallar en el seu dietari Moleskine el full de ruta del procés independentista

Delito de sedicion
Josep Maria Jové, amb Oriol Junqueras davant del Parlament, en una foto d'arxiu. EFE

Josep Maria Jové, exsecretari general de Vicepresidència de la Generalitat, va anotar en una llibreta les seves reflexions sobre el procés independentista. El document, trobat per la Guàrdia Civil en l'escorcoll de casa seva, és una mena de dietari del procés que detalla la implicació de càrrecs, polítics i dirigents socials catalans i marca el full de ruta d'Esquerra Republicana. L'informe policial que analitza el contingut d'aquest document, una agenda Moleskine de color negre, ja es troba en poder del jutge de Barcelona que investiga el referèndum il·legal de l'1 d'octubre i la creació de les anomenades estructures d'Estat.

Les anotacions reflecteixen els vaivens polítics provocats pel procés entre el 12 de febrer del 2015 i l'11 de novembre del 2016. La Guàrdia Civil analitza amb detall els comentaris de Jové i destaca el seu propòsit, ja anunciat el març del 2015, de crear un nou Estat. “El veritable projecte revolucionari és el nostre. Nosaltres volem crear un nou Estat al si d'Europa (...) Necessitem l'èpica”, escriu l'alt càrrec, que va ser detingut pels agents el 20 de setembre.

La llibreta conté moltes anotacions que recorren el que ha anat passant en el procés i recull citacions i reflexions sobre reunions que es van mantenir amb els màxims responsables del full de ruta. El juliol del 2015, Jové ja parla de "quatre fases" en el camí a la independència: "Preparació de l'Estat, reconeixement d'Estat en l'àmbit internacional, estructures d'Estat i mesures sectorials". Un full de ruta amb una durada prevista de 18 mesos des de les eleccions que van alçar Junts pel Sí al poder, el 27 de setembre d'aquell any. Per aquestes mateixes dates cita diversos noms relacionats amb el procés: el diputat Francesc Homs, l'exmagistrat Carles Viver o la número dos d'Esquerra, Marta Rovira.

Sobre el Govern constituït llavors, Jové deixa clara la necessitat que el seu partit, Esquerra, controli "àrees clau" fins i tot a costa de cedir la presidència a Convergència. "Que CDC no controli àrees clau vinculades al procés, retallades, transparència i que el Govern giri a l'esquerra”, escriu Jové.

Les al·lusions al referèndum i a la declaració unilateral d'independència (DUI) apareixen l'estiu del 2016. "És evident que no hi haurà cap proposta espanyola, per tant, unilateralitat (...) Marc legal espanyol impossible. Marc legal català (nou) no serà fàcil". A finals d'agost, fa referència a una reunió a la Casa dels Canonges de la Generalitat en la qual participen, presumptament, els llavors consellers Jordi Turull, Neus Munté, Raül Romeva i Carles Mundó i la portaveu parlamentària de Junts pel Sí, Marta Rovira. "Cal modificar alguna cosa? Introduïm referèndum? Instrument vàlid, però si ho anunciem s'ha de fer sí o sí".

La publicitat de l'1-O va costar mig milió

Las campanyes de publicitat en mitjans de comunicació sobre el referèndum il·legal del passat 1 d'octubre van costar 502.639 euros. Després d'analitzar factures i escoltar declaracions d'alts càrrecs i empresaris, la Guàrdia Civil ha pogut posar xifra, per primera vegada, als diners públics suposadament emprats per anunciar la consulta sobre la independència. El càlcul inclou tant l’anunci emès per TV3 per promocionar el referèndum —suspès pel Tribunal Constitucional— com la campanya prèvia sobre el registre de catalans a l'estranger.

“Vas néixer amb la capacitat de decidir, renunciaràs a ella?”, podia llegir-se en l'anunci emès el setembre passat per TV3. La frase apareixia sobre un encreuament de vies de tren i convidava a participar, sense nomenar-ho, en el referèndum. En una segona versió de l'anunci sí figurava la paraula “referèndum 1-O”. El cost total d'aquesta campanya va ser de 277.804 euros, segons la Guàrdia Civil.

L'anunci es va realitzar “amb càrrec al pressupost del contracte programa” que la Generalitat manté amb la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), l'ens que gestiona TV3 i Catalunya Ràdio. L'informe, en mans del jutge de Barcelona que investiga el referèndum i les estructures d’Estat, assenyala que les emissions “van ser autoritzades pel departament de Presidència” dirigit per Jordi Turull, imputat pel Tribunal Suprem per rebel·lió i sedició.

Per aconseguir l'emissió, subratllen els agents, el Governo “va tramitar, amb caràcter d'urgència” un expedient malgrat saber que es tractava d’“una clara resolució injusta” que, en la seva opinió, pot constituir els delictes de prevaricació i desobediència. El contracte es va adjudicar finalment a Focus Media “activant un antic contracte marc” amb aquesta empresa per 2,2 milions. La campanya s'havia emmarcat en un projecte de foment del “civisme”, encara que finalment no es va desenvolupar i només es va difondre l'anunci.

MÉS INFORMACIÓ