Selecciona Edició
Connecta’t
TELEVISIÓ

Inés Arrimadas i Marta Rovira no saben la dada de l’atur a Catalunya

El xifren en el "19% o 20%", però és més baix

"Em podrien dir la taxa d'atur que hi ha ara mateix a Catalunya?", pregunta Jordi Évole.

"Jo crec que està al voltant d'un 19% o 20%, depèn de si prens les dades de l’EPA (Enquesta de Població Activa)", contesta la candidata de Ciutadans a les eleccions catalanes, Inés Arrimadas. "Estic d'acord i amb notícies positives", diu la secretària general d'Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), Marta Rovira.

"És del 12,5%, segons l’EPA", replica el periodista. Aquest error de les polítiques catalanes al Salvados d'aquest diumenge 3 de desembre ha cridat molt l’atenció a les xarxes socials.

La dada que aporta Jordi Évole es correspon amb les que va publicar l’Institut Nacional d’Estadística (INE) el 26 d'octubre. L’EPA xifrava l'atur a Catalunya en el 12,54%. Es tracta d'una dada trimestral, així que es refereix a la situació de la desocupació a finals del tercer trimestre de l'any, és a dir, al setembre. Llavors hi havia 457.600 persones sense feina a Catalunya.

Són uns set punts percentuals menys que els assenyalats per Arrimadas i que també donava per bons Rovira. Els partits d'aquestes dues polítiques, Ciutadans i ERC, lideren les enquestes de cara als comicis del 21 de desembre. El partit independentista seria el més votat segons les enquestes publicades fins ara, mentre que Ciutadans seria la segona força del Parlament. La campanya electoral comença avui.

El "19% o 20%" al qual feien referència Arrimadas i Rovira també s’allunya de la dada de l’EPA a escala estatal. Segons les dades de l'informe d'octubre, la desocupació a España és del 16,38%.

Segons les darreres dades del Ministeri d’Ocupació, l'atur a Catalunya ha experimentat la seva pujada més important al novembre des del 2009. Aquest índex mensual és diferent de l’EPA: es tracta de l'atur registrat a les oficines públiques d'ocupació, per aquest motiu Arrimadas remarcava "segons l’EPA". La dada de l’INE es considera més fiable perquè hi ha persones en atur que no s'apunten a les oficines de l’INEM.

Arrimadas i Rovira tampoc van encertar amb altres dades que els va preguntar Évole. "Doncs la veritat és que no es pot saber", va arribar a dir Arrimadas sobre la quantitat de refugiats que acull Catalunya. "Està al voltant d'uns pocs centenars", va afegir Rovira. Són, segons va indicar el periodista, 1.169. Les polítiques van afirmar no saber la xifra d'assassinades per violència de gènere des de començaments d'any (8 segons Salvados).

Els errors en xifres dels polítics sempre produeixen indignació. El millor exemple és la relliscada de l'expresident del Govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, quan li van preguntar pel preu d'un cafè el 2007.

Al setembre es va viure un moment semblant a les xarxes socials, quan Puigdemont va afirmar al programa de La Sexta que no recordava què havia votat en una moció al Parlament sobre la independència del Kurdistan.

Fe d'errades

ue m