Selecciona Edició
Connecta’t
Selecciona Edició
Mida de la lletra

Dos relats televisius

TV3 i TVE fan una crònica radicalment discrepant del que va passar durant la jornada del referèndum

Referendum en Cataluña
Agents de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil al pavelló esportiu de Sant Julià de Ramis (Gironès), on estava previst que votés el president de la Generalitat, Carles Puigdemont. EFE

TVE i TV3 van construir diumenge dos relats molt diferents sobre el que havia passat a Catalunya durant la jornada. N'hi ha prou amb repassar els enunciats i la jerarquia dels informatius del migdia. El títol que acompanyava moltes informacions de l'especial de TV3 era: “Catalunya vota davant la repressió”. El de TVE: “Desafiament a la llei”. A la mateixa hora (13.13), mentre TV3 entrevistava Artur Mas, TVE feia el mateix amb el ministre de l'Interior, Juan Ignacio Zoido. TV3 no ha discutit la legalitat de la convocatòria, cosa que sí que ha fet Televisió Espanyola.


TV3 va avançar el telenotícies a les 13.45. El va encapçalar amb un breu titular: “Violència indiscriminada”. Després d'explicar que la policia espanyola atacava els qui volien exercir un dret fonamental, el de votar, fer un nou recompte de ferits i recollir que Carles Puigdemont denunciava la violència d'Estat, l'informatiu proposava un altre titular: “No eviten la imatge de Puigdemont votant”. Van seguir titulars sobre les cues per votar, “malgrat tot”; sobre una reunió al Palau de la Generalitat; sobre l'ocupació de pilotes de goma per part de la Policia Nacional i, finalment, un sobre la resposta de la Moncloa.

El telenotícies de TVE a les 15.00 va obrir explicant que la Policia Nacional i la Guàrdia Civil intervenien “després de la inacció dels Mossos”. Després va venir una valoració del Govern central per part de la vicepresidenta Soraya Sáenz de Santamaría i es va subratllar que la Generalitat havia canviat les normes poc abans de començar les votacions. Altres titulars van estar dedicats a destacar que Carles Puigdemont, Oriol Junqueras i Carme Forcadell van haver de votar a col·legis diferents dels previstos; al fet que algunes persones van votar en una urna a terra i sense passar cap registre; a la caiguda d'una d'aquestes urnes; a la reacció dels “partits nacionals”; i a la imatge d'un guàrdia civil ajudant un pare perquè el seu fill en braços no corregués cap perill. L'últim va estar dedicat als dubtes sobre la celebració del partit de futbol del Barça.

Els encapçalaments de TV3, des de de les sis del matí fins a les nou, es van referir a l'arribada d'urnes i paperetes als col·legis i fins i tot va emetre un vídeo publicitari d'Òmnium —una cosa que està normalment prohibida en una jornada electoral— fent una crida a votar. A aquestes hores ja s'advertia que TV3 passaria de puntetes sobre la conducta dels Mossos i que TVE insistiria a denunciar-la. Mentre TVE a les 7.30 ja emetia titulars parlant que es complia el termini que havia donat la jutgessa sense que els Mossos intervinguessin tancant col·legis, TV3 utilitzava la locució per afirmar que existia una gran incògnita sobre el paper dels cossos de seguretat.

A mesura que avançava el matí, TVE va incrementar els missatges de crítica a la inhibició dels Mossos, mentre que TV3 amb prou feines atenia la qüestió. A les 12.25, TVE oferia en directe la compareixença del delegat del Govern espanyol a Catalunya, Enric Millo, en el qual va documentar que els Mossos havien demanat l'ajuda de les altres policies per complir l'ordre judicial a 233 col·legis. Mitja hora més tard, TV3 informava molt breument que mentre la Generalitat havia negat que existís aquesta petició, Millo mostrava un correu electrònic.

Diferents descripcions

TV3 va acudir al testimoni de molts ciutadans que eren als col·legis electorals, també de testimoni i víctimes de les càrregues policials. TVE pràcticament el va ignorar i va preferir recollir, en una anotació que no va fer TV3, unes poques opinions de passejants de la Rambla que no havien anat a votar. Mentre que TV3 va destacar la utilització de pilotes de goma per part de la Policia Nacional, les descripcions sobre actuacions violentes van ser menys freqüents a TVE, excepte en el seu informatiu català, que va insistir més clarament que els votants eren “gent de pau” i que el seu títol era molt diferent dels dos ja esmentats: “1-Octubre”.

TV3 va ser particularment insistent a l'hora de reflectir el seguiment dels mitjans internacionals. A primera hora de la tarda, hi havia molt de silenci polític, particularment a Brussel·les, però en una ronda de corresponsals van recopilar cròniques digitals i televisives. Passades les quatre de la tarda, TV3 parlava de problemes tècnics al seu web.

El repte independentista

Dos relats televisius

Notícies, reportatges, opinió, anàlisi, fotografies, cobertura en directe... tota la informació sobre la consulta sobiranista de l'1-O i la resposta del Govern.

MÉS INFORMACIÓ