Selecciona Edició
Connecta’t

Fins aquí, TV3

La televisió catalana actua com a aparell de propaganda de l'independentisme

Vicent Sanchis, nou director de TV3.
Vicent Sanchis, nou director de TV3.

Com a col·laborador de TV3, no m'ha resultat fàcil decidir-me a escriure aquest article, però crec que el que està passant a la televisió pública de Catalunya en el marc del procés independentista ja passa de la ratlla. El que ha passat aquests últims dies a Catalunya en relació amb el dictamen de la Comissió de Venècia —un òrgan consultiu del Consell d'Europa— sobre la reforma de la Llei Orgànica del Tribunal Constitucional (LOTC) mereix una consideració més detinguda, perquè no només posa de manifest l'esgotament de materials del moviment independentista, sinó també l'ofuscació dels seus promotors.

En els seus informatius, TV3 ha presentat el dictamen com una garrotada al Govern espanyol, dient que la reforma de la LOTC suposadament situa la democràcia espanyola “més a prop de països com Albània, Armènia, Moldàvia i Ucraïna” (sic). I afegeixen: “Algunes fonts asseguren que la Comissió [de Venècia] ha rebut pressions del Govern espanyol perquè rebaixés el to més crític que tenia l'esborrany inicial”. Algunes fonts? És acceptable aquesta perífrasi tan imprecisa en un informatiu d'una televisió pública per llançar una acusació tan greu a tot un Govern central, amb la pretensió manifesta de presentar-lo davant de l'opinió pública com un Govern antidemocràtic i amb males arts? Que potser tot s'hi val per injuriar la democràcia espanyola i justificar així la secessió? La font ha resultat ser el diari digital Vilaweb, subvencionat generosament per la Generalitat.

Polítics i comentaristes nacionalistes comencen a repetir fins a la sacietat la comparació amb aquests països de democràcies joves i fràgils i el mantra de les inaudites pressions del Govern espanyol a la Comissió de Venècia. Tot encaixa adequadament en el discurs oficial de l'independentisme, segons el qual Espanya és una democràcia de baixa intensitat. No serveix de res recordar-los dades com el rànquing mundial de l'Índex de Democràcia que elabora The Economist i que el 2016 situa Espanya un any més en el grup de “democràcies plenes”, per sobre de països com els Estats Units, Itàlia, el Japó, Bèlgica o França, entre d'altres, catalogats per la publicació com a “democràcies defectuoses”.

La manipulació televisiva posa de manifest l’esgotament de materials del moviment independentista i l’ofuscació dels seus promotors

El dictamen de la Comissió de Venècia de cap manera qüestiona la legitimitat de la reforma de la LOTC ni la seva adequació al sistema normatiu europeu, sinó que es limita a fer certes recomanacions a l'Estat espanyol amb l'objectiu de millorar-ne l'eficàcia. Qualsevol observador imparcial consideraria que el dictamen, que valora la democràcia constitucional i la subjecció dels poders públics a l'imperi de la llei, suposa una pentinada als dirigents independentistes. Per aquest motiu no deixa de resultar sorprenent que el Govern català i el seu aparell de propaganda s'hagin aferrat a un dictamen tan allunyat dels seus plantejaments per continuar amb la seva campanya secessionista.

El més greu ha estat el tractament informatiu que li ha donat TV3, la televisió que paguem tots els catalans amb els nostres impostos. Sobretot per haver donat crèdit a la informació d'un mitjà tan militant com Vilaweb sobre les suposades pressions del Govern espanyol a la Comissió de Venècia. Sufoca comprovar les proves en les quals es basa el digital i que TV3 ha donat per bones, per “demostrar” l'existència d'aquestes pressions. Es tracta d'un document que Vilaweb atribueix perquè sí a l'Estat espanyol, en el qual efectivament apareixen una sèrie de propostes per a la correcció d'un esborrany inicial. El fet que aquestes correccions matisin algunes expressions crítiques amb la reforma de la LOTC del document inicial és motiu més que suficient perquè Vilaweb atribueixi aquest segon document a l'Estat espanyol i perquè TV3 ho difongui sense ni tan sols contrastar la informació. Bah! Se non è vero, è ben trovato. I mentre no es descobreixi el pastís, que no pari la intoxicació.

Resulta que el Consell d'Europa ha emès un rotund comunicat en el qual diu que aquestes informacions “són falses”, que el document filtrat i publicat per Vilaweb i divulgat per TV3 “és un document que inclou les propostes de la Subcomissió de Justícia Constitucional de la Comissió de Venècia al plenari i no propostes del Govern espanyol”. Així mateix, el comunicat aclareix que en la reunió de la subcomissió en la qual es van preparar aquestes propostes “no hi va participar cap representant del Govern espanyol” i que aquest “no ha exercit cap pressió” sobre la Comissió. Per descomptat, ni rastre d'aquest comunicat a TV3.

Ignacio Martín Blanco és periodista i politòleg.