Selecciona Edició
Connecta’t

El Vaticà sospita que el cardenal Bertone va pagar el seu àtic amb fons per a nens malalts

La meitat dels 400.000 euros destinats a la reforma de l'apartament de luxe presumptament procedien de fons destinats a un hospital pediàtric

El cardenal Tarcisio Bertone besa un crucifix a la basílica de Sant Pere el Divendres Sant.
El cardenal Tarcisio Bertone besa un crucifix a la basílica de Sant Pere el Divendres Sant. AP

L'assumpte no pot ser més greu. Tant que al Vaticà no li ha quedat més remei que obrir una investigació judicial d'urgència per determinar si, tal com apunta el setmanari italià L’Espresso, el cardenal Tarcisio Bertone, secretari d'Estat durant el pontificat de Benet XVI, estava al corrent que 200.000 euros dels 422.000 treballadors en la reforma del seu àtic de luxe –uns 600 metres quadrats més 100 metres més de terrassa a l'interior dels murs vaticans— procedien de fons donats per al funcionament de l'hospital pediàtric Bambino Gesù. Un portaveu de la Santa Seu ha assegurat que la investigació no se centra de moment en el cardenal Bertone, sinó en dos exdirectius de l'hospital romà, l'expresident Giuseppe Profit i l'extresorer Massimo Spina.

Segons les dades avançades per L’Espresso –la investigació completa es publica en el número de divendres, els jutges vaticans disposen de cartes en les quals Bertone agraeix expressament als directius l'aportació de la Fundació Bambino Gesù a la restauració del seu àtic, així que quedaria desmuntada la versió que havia mantingut fins ara l'exsecretari d'Estat, que després que l'assumpte transcendís l'abril del 2014 va intentar negar-ho primer i remeiar-ho després retornant a l'hospital pediàtric –“de la seva butxaca”, segons va declarar llavors 150.000 euros. Després que el Vaticà confirmés l'existència d'una investigació sobre el polèmic àtic, l'advocat de Bertone, Michele Gentiloni, ha tornat a assegurar que el cardenal “no ha donat mai indicació o autorització a la Fundació Bambino Gesù per a cap pagament en relació amb l'apartament on viu i que és propietat de la governació del Vaticà”.

La investigació del setmanari italià està signada per Emiliano Fittipaldi, un dels periodistes –l'altre és Gianluigi Nuzzi– sotmesos al procés pel Vaticà després de la publicació dels llibres respectius –Avarizia i Via Crucis —en què posa al descobert la mala gestió de les finances vaticanes. Una part dels documents publicats van ser filtrats pel sacerdot espanyol Lucio Ángel Vallejo Balda, que va ser detingut i encara es troba a la presó acusat de sostreure i filtrar documentació a la qual havia tingut accés com a secretari de la Cosea, una comissió engegada precisament pel papa Francesc per intentar aportar llum sobre els diners de la Santa Seu.

Segons Fittipaldi, els jutges del Vaticà acusen els exdirigents de l'hospital pediàtric dels delictes de "malversació i apropiació i ús il·lícit de diners”. Tan il·lícit que, si es confirma, els fons aportats per a la cura de nens malalts s'haurien destinat a reformar un àtic que ja era de luxe. Entre els documents que el periodista aporta figura un intercanvi de missatges entre l'expresident Giuseppe Profit i el cardenal Tarcisio Bertone en el qual aquest li agraeix la donació.