Selecciona Edició
Connecta’t

TVE haurà de pagar 15.000 euros a un menor a qui va utilitzar a ‘Entre todos’

L’Audiència de Tarragona condemna la televisió pública a indemnitzar un nen discapacitat per la utilització de la seva imatge al programa de Toñi Moreno

Entre Todos, programa de TVE
La presentadora d''Entre todos', Toñi Moreno. EL PAÍS

L'Audiència Provincial de Barcelona ha condemnat TVE, la productora del programa Entre todos (Proamagna) i el seu director, Nicolás Díaz Bustos, a indemnitzar amb 15.000 euros un menor discapacitat al qual va utilitzar en l'emissió d'aquest programa del 21 d'octubre del 2013 pels danys i els perjudicis ocasionats en considerar que es van vulnerar els drets a la imatge i a la intimitat personal i familiar.

El programa, conduït per la presentadora Toñi Moreno, tractava de casos de persones que passen per dificultats econòmiques per als quals se sol·licitava ajuda financera en directe a la seva audiència. Es va emetre des del 26 d'agost del 2013 fins que va ser retirat de la graella, el 27 de juny del 2014, enmig de fortes crítiques de diversos col·lectius socials.

La sentència, del passat 10 de desembre, revisa una decisió anterior del jutjat número 6 de primera instància de Tarragona que va condemnar TVE i la productora a retirar qualsevol vídeo del programa per considerar provat que es va vulnerar el dret a la intimitat i la pròpia imatge del menor, que va desestimar la petició d'indemnització que sol·licitava la Fiscalia. El jutge va argumentar que, després d'un informe pericial de tres psicòlegs, s'havia constatat que el nen no presenta actualment “simptomatologia reactiva” derivada de l'impacte de veure aquell programa.

L'Audiència no comparteix aquest raonament ja que en reconèixer que s'ha produït “una intromissió il·legítima en el dret a la pròpia imatge i en el dret a la intimitat personal i familiar del menor, la llei presumeix l'existència d'un perjudici que ha de ser indemnitzat”.

La nova decisió, després de precisar que el programa es va emetre en horari de tarda, a partir de les 16 hores, a la cadena pública nacional TVE i que va registrar una quota de pantalla del 8,1%, assenyala que “la lesió efectivament produïda en el menor amb aquesta intromissió il·legítima ha de qualificar-se de greu, no només pel mitjà de difusió nacional en què es va fer, sinó també per les dades revelades del menor identificat, i pel caire morbós tenint en compte la informació en nombrosos moments amb revelació d'aspectes innecessaris per a la finalitat pretesa pel programa”.

Entre aquests detalls escabrosos que van aparèixer en l'emissió hi ha l'esquizofrènia de la mare i el seu intent d'asfixiar-lo amb un coixí mentre estava jugant, la retirada de la custòdia, la por que té el nen de la seva mare, la minusvalidesa del menor i les cures que necessitava.

L'Audiència desestima els recursos de TVE i la productora contra la sentència del jutjat de primera instància, i confirma la condemna de retirada del vídeo del programa. La productora Proamagna produeix actualment el programa d'entrevistes que dirigeix Bertín Osborne En la tuya o en la mía.