Selecciona Edició
Connecta’t

Un jutjat desestima la demanda de Roures contra EL PAÍS

La sentència assenyala que el diari no ha de rectificar un reportatge sobre els comptes del responsable de Mediapro

Jaume Roures.
Jaume Roures.

El Jutjat de Primera instància número 28 de Barcelona ha desestimat íntegrament la demanda interposada per Jaume Roures, principal responsable de la productora Mediapro, contra Edicions EL PAÍS i el director del diari, Antonio Caño, en què sol·licitava el dret de rectificació per un reportatge publicat pel diari sobre els comptes del directiu.

El productor demandava que el diari publiqués un escrit de rectificació en què es negava la veracitat de la major part de les informacions i dades contingudes en el reportatge titulat Roures posseeix 250 milions en 150 comptes, un terç en paradisos fiscals publicat per EL PAÍS el 14 de desembre del 2014.

La decisió desestima aquest dret a la rèplica perquè no entén que el demandant hagi provat la inexactitud de les dades publicades ni que se li hagi causat un perjudici amb la publicació d'aquesta informació.

En el primer cas, la sentència estima que els demandants “pretenen negar d'una forma genèrica totes les dades que es contenen [a l'article], sense aportar cap prova, ni de forma directa ni indirecta, sobre els fets que són objecte de debat”.

La sentència diu que el reportatge no va causar perjudici al demandant

“En suma, pretén la rectificació per considerar que els fets són incorrectes però no aporta cap dada sobre l'assumpte. Acollir la pretensió de la part actora d'aquesta manera, no compleix la finalitat de la norma i, en tot cas, la buida de contingut. De conformitat amb l'argumentació de la part demandant, el dret de rectificació s'acolliria de forma completa i sempre en tots els casos amb la sola manifestació del reclamant que els fets no són exactes”.

La decisió reconeix que Edicions EL PAÍS va aportar un extracte de la informació on s'enumeren  dades sobre les societats del grup, amb el seu nom d'identificació. També, una llista de comptes, l'entitat a la qual corresponen i el saldo que té a determinada data.

La jutgessa tampoc considera que existeixi un perjudici per a Roures perquè la informació es refereix a l'existència de diverses societats del grup, que tenen importants saldos i que algunes estiguin en paradisos amb fiscalitat avantatjosa “Des d'aquest punt de vista, és possible que la informació pugui ser valorada de forma perjudicial per algunes persones, però la solvència econòmica d'una empresa fins i tot després d'haver estat en concurs, fa anys, no hauria de ser considerada com una dada perjudicial per a la mateixa empresa”, assenyala la sentència.

De la mateixa manera, la sentència estima que no pot ser considerada perjudicial la titularitat de certes societats a un altre país i que l'esment que tributen en paradisos fiscals algunes de les seves filials es troba “més en el terreny de la valoració” que no permet ser objecte del dret de rectificació.

La sentència també reconeix que EL PAÍS va eliminar a la primera petició del demandant els comentaris maliciosos que van aparèixer en la versió digital de la notícia, així com que el diari  va publicar tres dies després una informació titulada Roures assegura que no té comptes en paradisos fiscals, en la qual el productor donava la seva versió sobre la notícia original.

La sentència, dictada per la jutgessa Nuria Alonso el 30 de juliol, no és ferma i s'hi pot presentar recurs en contra.