Selecciona Edició
Connecta’t

Pearson acorda la venda del ‘Financial Times’ a Nikkei

El grup editorial japonès adquirirà el prestigiós diari econòmic britànic per més de 1.200 milions d'euros

Financial Times
Captura del web del 'Financial Times'.

El grup editorial britànic Pearson, propietari del Financial Times, ha confirmat aquesta tarda que ha tancat un acord per vendre la prestigiosa capçalera al grup japonès de mitjans Nikkei. L'operació, que es preveu que conclogui el tercer quadrimestre d'aquest any, s'ha tancat a un preu de 844 milions de lliures (més de 1.200 milions d'euros). L'acord de venda del grup Financial Times no inclou la seu londinenca del diari ni la participació d'un 50% en l'accionariat de la revista The Economist.

Pearson, que té com a principal negoci l'edició educativa, hauria estat negociant amb Nikkei i amb el grup alemany Axel Springer, segons publica el propi Financial Timesperò finalment ha estat el grup japonès el que ha arribat a un acord amb el britànic. Nikkei és un dels principals grups editorials japonesos amb vendes anuals per valor superior als 1.400 milions d'euros.

No existeix la certesa que les converses culminin en una transacció, diu Pearson

"Pearson ha estat l'orgullós propietari del Financial Times durant gairebé 60 anys", ha declarat en un comunicat John Fallon, president del grup,"però hem assolit un punt d'inflexió en els mitjans, propulsat pel creixement explosiu de l'operació als mòbils i a les xarxes socials. En aquest nou context, la millor manera d'assegurar l'èxit periodístic i comercial del Financial Times és que formi part d'una companyia de notícies digital i global". Pearson, segons el comunicat, se centrarà ara en la seva estratègia global en educació.

El Financial Times està reconegut globalment pel seu rigor i autoritat i, segons dades publicades pel mateix diari, té una circulació combinada, amb navegació fora de línia i en línia (mitjançant subscripció de pagament), de 720.000 exemplars. El diari va començar a cobrar pels seus continguts en línia el 2002, i és un dels millors casos al món pel que fa als continguts informatius en línia de pagament.

El diari ha obtingut la resposta dels lectors, fidels, que s'han mostrat disposats a pagar pels continguts en línia, la qual cosa ha permès que el grup es traslladés de manera eficient al món d'Internet en un context en què el mercat publicitari està col·lapsat. Avui, els ingressos del diari per subscripcions superen els de la publicitat en paper.

El caràcter global del diari posa de manifest el fet que la majoria dels seus subscriptors són de fora del Regne Unit. Als Estats Units, amb 137.000 subscriptors, el diari és més llegit que pels britànics. La meitat de les prop de 455.000 subscripcions digitals del diari pertanyen a companyies que les adquireixen per als seus empleats.

Les subscripcions digitals van superar les del paper el 2012, i ara suposen el 70% de la circulació del diari, segons les seves pròpies dades. Gairebé la meitat es consulten en dispositius mòbils. Els ingressos per operar en línia suposen al voltant d'un 46% dels ingressos totals de la capçalera, el percentatge més alt de la premsa britànica.

El 2014 la capçalera comptava amb 550 empleats a la redacció, una mica més d'un terç del total de la plantilla. Malgrat la crisi econòmica i, en particular, la del sector de la premsa, el grup Financial Times va obtenir beneficis al llarg de tota la dècada passada. En part va ser gràcies a una dura política de reducció de la despesa i, també, a l'èxit de The Economist.

Una font anònima del grup Pearson, citada per l'agència Reuters, que ha destapat la notícia aquest matí, assegura que, malgrat la relativa estabilitat del diari, el moment aconsella centrar-se només en el terreny de l'educació. Pearson té el 47% del grup editorial Penguin-Random House.

Ja fa anys que circulaven rumors sobre una possible venda. “Es vendrà per sobre del meu cadàver”, va dir l'expresidenta de Pearson, Marjorie Scardino, en una ocasió. Després de l'última onada de rumors sobre la venda, el 2013, John Fallon, que va ocupar el lloc de Scardino fa dos anys, va dir que el diari no estava en venda i que era “una part valuosa i molt valorada per Pearson”.