Selecciona Edició
Connecta’t

El president de RTVE diu que el seu càrrec és compatible amb votar el PP

El PSOE acusa José Antonio Sánchez de comprometre la independència de la televisió

El president de l'ens públic va dir al Congrés: "Voto el PP i seguiré votant el PP"

El president de RTVE, José Antonio Sánchez, ha defensat aquest dimarts al Congrés que el seu càrrec és compatible amb la seva afirmació, també en seu parlamentària el 9 de juny passat, que és votant del PP i que seguirà votant el partit al Govern espanyol. "Si em pregunta si la meva afirmació que jo sóc votant del PP és compatible amb la responsabilitat al capdavant de la corporació li dic que sí, que és compatible", ha assegurat Sánchez en resposta a la pregunta del diputat socialista Germán Rodríguez, que li ha retret que la seva declaració "compromet la credibilitat i la independència de RTVE".

"Vostè pot votar el que vulgui, però va venir aquí a presumir que és votant del PP, cosa que ningú li va preguntar", ha criticat el parlamentari socialista durant la compareixença del president de l'ens públic a la comissió mixta de control parlamentari de RTVE, la mateixa comissió en què quinze dies abans va revelar el seu vot. "La independència de RTVE és un principi bàsic del servei públic, aquesta independència que vostès estan trepitjant", ha expressat el diputat del PSOE, que ha destacat que la llei estableix que el president de la ràdio i la televisió públiques ha d'actuar amb absoluta independència, i amb l'afirmació de la seva afinitat política amb el PP Sánchez admet "que està incapacitat" per estar al capdavant de l'ens. "Quan ve a aquesta comissió ho fa com a president de RTVE. No pot venir al Parlament a dir que és més del PP que la gavina i quedar-se tan ample", ha afegit el diputat del PSOE.

El president de RTVE ha contestat al diputat socialista que no és ningú per donar-li lliçons de democràcia perquè ell va votar la Constitució i el parlamentari, no "perquè segurament no havia nascut". "Vostè no vingui a donar-me lliçons, és com si algun dels meus cinc germans li digués a la meva mare com es fan els fills", ha exemplificat el president de l'ens públic davant de la protesta dels parlamentaris socialistes pel "desafortunat" exemple. José Antonio Sánchez ha utilitzat els seus antecessors en el càrrec per defensar-se de les acusacions de parcialitat de l'oposició. Així, ha recordat que l'exdirector general de RTVE José María Calviño (1982-1986) "va dir a RNE que faria tot el possible perquè Fraga no tornés a governar", que Luis Solana (1989-1990) "va passar de diputat [del PSOE] a director general" i que Pilar Miró (1986-1989) "era militant [del PSOE] de carnet".

"Vostè està al capdavant de RTVE per ser un home de partit, del PP; per estar al servei del Govern espanyol i no al servei dels ciutadans", li ha etzibat el diputat del PSOE. "L'article 20 de la Constitució garanteix el meu dret a la llibertat d'expressió per molt que li dolgui", ha resolt el president de l'ens públic.

José Antonio Sánchez també ha hagut de donar explicacions a preguntes dels diputats de l'oposició sobre els tertulians "monocolor" que van als programes de RTVE, en opinió del parlamentari d'Izquierda Plural Ricardo Sixto, així com pel "caspós, vell i de pèssima qualitat" –en paraules de Jordi Guillot, d’ICV– programa Así de Claro, presentat pel periodista Ernesto Sáenz de Buruaga (director d'informatius de RTVE amb José María Aznar). L'oposició també li ha retret la informació de TVE sobre les vacunes arran del cas de diftèria en un menor no vacunat, que va incloure les opinions d'un periodista que no era professional de la medicina i que va qüestionar la vacunació. Així mateix, RNE ha rebut crítiques del PSOE per la cobertura de la defunció del regidor del PSOE Pedro Zerolo. La diputada socialista Ángeles Álvarez ha acusat el cap d'informatius de la ràdio pública de "sectarisme polític i homofòbia" perquè no va voler obrir l'informatiu amb la mort de l'activista pels drets dels homosexuals.

El president de RTVE ha contestat que els tertulians de l'ens públic són periodistes "acreditats" i "garantia de pluralitat". Sobre Así de Claro, cancel·lat per la baixa audiència, ha informat que el seu cost era de 66.999 euros per programa, 26.799 euros per hora, "un 81% més barat que la mitjana de prime time". Sánchez ha defensat, en referència a la informació de TVE sobre les vacunes, que "el Telediario no és un programa de medicina ni de salut, és un programa d'actualitat", i ha recordat que també es va difondre l'opinió d'un premi Nobel que recomanava vacunar-se. I ha resolt la crítica a la cobertura a la ràdio pública de la mort de Pedro Zerolo amb l'argument que es va informar degudament sobre l'òbit en el primer i el segon butlletí informatiu, de les 9 i de les 10 del matí.