Selecciona Edició
Connecta’t

Crítica feroç a l’alcalde de Palma a la televisió d’un empresari imputat

Cintu Farrús, imputat per corrupció, aprofita Canal 4 per passar comptes amb el popular Mateo Isern

Els presentadors de l'informatiu de Canal 4.
Els presentadors de l'informatiu de Canal 4.

Peça d’escàndol a un telenotícies de la televisió privada de Mallorca, Canal 4, contra l’alcalde de Palma, Mateo Isern (del PP), que se’n va, perd sense presentar-se. Després d’obrir-se les urnes i plegar el líder del PP José Ramón Bauzá –davant el silenci de la seva víctima interna Isern– va aparèixer una peça al noticiari amb un escandall d’insults contra l’alcalde. El primer argument d'atac és per no haver deixat fermats grans temes urbanístics i turístics. (https://t.co/CL0sCLj6hz a partir del minut 3).

Dades: qui controla Canal 4 és l’empresari immobiliari català, del Pirineu de Tavascan, i arrelat a Pina (Mallorca) Jacinto Farrús, detingut i imputat el 2010 per presumpta corrupció en la xarxa de finançament d’Unió Mallorquina (UM). Farrús, milionari per la seva agudesa en les promocions, estil dur i discret en compres i vendes de solars, està pendent de judicis en distintes causes penals en possibles peticions de presó que arriben a 10 anys, segons la Fiscalia Anticorrupció i una interlocutòria de l'Audiència de Palma del juliol del 2014. Ell intentà un pacte de confessió i penediment per escapolir-se de la presó amb Cristóbal Martell, l’advocat de José Luis Núñez, qui el deixà. Abans de les eleccions del 2011, que guanyà el PP de Bauzá contra l'esquerra, en l'òrbita empresarial de l'amo de Canal 4 existí l'edició territorial del diari ultra La Gaceta. En aquest diari de combat (efímer) es publicaren denúncies pamfletàries contra jutges i fiscals dels casos que investigaven Matas, Munar i d'altres. Un dels seus caps d'opinió fugaç fou Antonio Alemany, periodista de capçalera de Matas, amb una pena de dos anys i 5 mesos de presó pel cas pel qual Matas ha estat 9 mesos internat per tràfic d'influències.

Canal 4 competeix en cobertura i intencions amb la tele autonòmica IB3, es diu “alternativa” i “plural”. Farrús bastí el seu imperi mediàtic illenc gràcies que el Govern de les Balears de Jaume Matas (al poder balear del 1996-99 i el 2003-2007 i de ministre del 2000-2003) el regà amb concessions de freqüències de TDT i ràdio i contractes de serveis.

La posició hegemònica l'ha ampliada amb lloguers, societats on era tapat. Els alfils i peons oficials de premsa i tele de Matas i el PP (Javier Mato, José María Castro, Vicente Enguídanos) han passat per la porta giratòria des del poder del PP (IB3/TVE/Govern) fins als despatxos de Farrus i a l’inrevés.

L’amo de Canal 4 es féu més ric i poderós amb la producció externa dels informatius i programes d’IB3, des del doblatge fins a la venda de local i solars, també al temps del pacte PSOE-UM-MÉS (que era PSM-IUverds). Té empreses de publicitat, mercadotècnia. Els seus negocis han abastat des de Bulgària fins al Carib. Ara està sota fiança de 100.000 euros i li han ampliada per assegurar el retorn quan viatgi fora.

A les Illes Balears hi ha passions desaforades i molts interessos en joc. És la tempesta que ronda al cel i a les ones per mor del canvi polític que han dibuixat les urnes del 24-M. De l’hegemonia de la dreta del PP neix una possible aliança tripartida PSOE-Podem-MÉS, una oferta d’esquerres de trencament urbanístic-turístic-social-cultural.

En aquest context, es decidí intentar triturar la figura del fins ara alcalde de Palma, Mateo Isern. La dreta ha perdut i Isern, advocat i per família inversor immobiliari, no es presentà. El tàndem que el vetà al PP, José Ramon Bauzá-José María Rodríguez, són presidents de partit en retirada pel fracàs del PP a Balears i Palma.

Concagat, covard, gallina... Incapaç de treure la màxima eina urbanística [el pla general de Palma]... inútil per fer front al càncer de la corrupció”. És un atac empresarial directe i inèdit a una figura política, amb noms i llinatges. La dreta ha perdut els ressorts del poder. La ràfega a l’alcalde de Palma l’han repetida en contra altres figures: la candidata a presidenta Francina Armengol del PSOE en la mateixa peça.

Entre moltes altres filigranes societàries i d’accions de comerç i poder, Cinto Farrús va muntar l’agència de publicitat Cent & Ment Comunicació amb Toni Martorell, exdirector general d'IB3 amb l'esquerra PSOE-UM-PSM, que era el cap de premsa de Maria Antònia Munar, líder d’UM després d’esser-ho del PSM amb Pere Sampol.

Munar era la gran protectora, també de Farrús, i està presa des de fa quasi dos anys amb una condemna d’11,5 anys. Martorell està pendent de judici per la mateixa presumpta xarxa de clientelisme des del Consell de Mallorca d’UM amb Farrús, segons els fiscals, i li demanen 7 anys de presó.

Canal 4 va rebre bastants premis i pagaments del Govern del PP de Matas i del Consell de Mallorca. Per exemple conceptes variats: Matas va pagar a Farrús 12.000 euros per una entrevista al president del Barça, Joan Laporta; a Perfils Mediterranis, de Maria de la Pau Janer. El mateix per la de Chenoa i la mateixa partida per "l'organització de la presentació del llibre "de les transcripcions que va editar Farrús, que usà dues companyies per cobrar: Otnis Balear, Galatzó Films, firmes de la xarxa Farrús.