Selecciona Edició
Connecta’t

El CAC qüestiona el reportatge ‘Querella contra Mas’ d’‘Informe semanal’

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya acorda demanar a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència que adverteixi RTVE dels objectius d'un servei públic

Fotograma del reportatge.
Fotograma del reportatge.

El ple del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) considera que el reportatge Querella contra Mas, emès al programa Informe semanal del 22 de novembre passat, va incloure continguts informatius que suposen "un incompliment dels objectius i de les funcions de servei públic" de la Corporació RTVE. En un comunicat, el CAC ha anunciat un acord per instar la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència a advertir la Corporació RTVE de "la necessitat d'extremar la cura en el tractament dels programes informatius", com a prestador d'àmbit estatal.

Segons el CAC, la Corporació RTVE podria haver incomplert els objectius i les funcions de servei públic que preveuen la llei de la ràdio i la televisió de titularitat estatal i la llei general de comunicació, així com en el mandat marc i en els principis bàsics de la programació de RTVE. L'acord del CAC s'ha adoptat arran d'una queixa particular que denunciava la "falta de rigor i pluralitat d'opinions" i el fet que totes les persones que hi participaven tenien el mateix posicionament.

El Consell Audiovisual ha examinat el context, el contingut i el posicionament editorial del reportatge, els continguts de l'off objecte de la queixa, la pluralitat d'opinions, així com els continguts, segons la queixa, "insultants", d'algunes intervencions. L'organisme regulador català estima que el reportatge conté en l'off elements de valoració que determinen "un posicionament editorial no neutral" sobre el tema del qual s'està informant, i que les declaracions a càmera presenten una pràctica unidireccional. A més, afirma que el fragment d'Artur Mas, com a president de la Generalitat, que correspon a un extracte d'una intervenció pública en relació amb la querella, "no s'ha formulat de manera expressa per a aquest programa". Sobre l'off, sosté que el programa "dóna a entendre" que totes les meses de participació van ser presidides per dirigents d'ERC.

Segons el CAC, els continguts del reportatge no es corresponen amb la funció de la Corporació RTVE relativa a la garantia d'"una informació objectiva, veraç i plural, que s'ha d'ajustar plenament al criteri d'independència professional i al pluralisme polític, social i ideològic present en la societat, així com la norma de distingir i separar, de forma perceptible, la informació de l'opinió", que recull la llei de la ràdio i la televisió de titularitat estatal. Així mateix, en relació amb la llei general de comunicació, els continguts no s'ajusten "al foment dels principis i els valors constitucionals i a la contribució de la formació d'una opinió pública plural".