Selecciona Edició
Connecta’t

Una adjudicatària de TV3 va pagar les dones d’Oriol Pujol i David Madí

Hisenda sospita que la productora d''El gran dictat' va abonar treballs fraudulents

D'esquerra a dreta: Oriol Pujol, David Madí i Francesc Homs.
D'esquerra a dreta: Oriol Pujol, David Madí i Francesc Homs.

El cas ITV, en el qual continua imputat l'exdiputat de CiU Oriol Pujol, és una capsa de sorpreses. L'Agència Tributària ha revelat, en un nou informe aportat a la jutgessa, que un exgerent de la televisió catalana i empresari audiovisual va pagar elevades sumes de diners, presumptament sense justificar, a les esposes de Pujol i d'un altre ex-alt càrrec nacionalista, David Madí, el qual va ser secretari de comunicació amb l'últim govern de Jordi Pujol i estret col·laborador d'Artur Mas fins al 2010, quan aquest va aconseguir la presidència de la Generalitat.

L'informe d'Hisenda, al qual ha tingut accés EL PAÍS, destaca els “presumptes ingressos irregulars” que van obtenir les dones de Pujol i Madí a través d'Oriol Carbó Seriñana el 2008 i el 2009, i que ascendeixen a gairebé 200.000 euros. Carbó administra l'empresa Triacom Audiovisual, que en aquesta època “obtenia la major part d'aquests ingressos” de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, l'ens que gestiona TV3 i Catalunya Ràdio. Triacom va aconseguir, per exemple, la contractació del popular programa El gran dictat.

L’informe suggereix que els pagaments són comissions il·legals d’una productora

Hisenda creu que Carbó va utilitzar dues empreses de la seva propietat (Inversions Ocs i Orieu) per pagar 105.560 euros a Anna Vidal, l'esposa d'Oriol Pujol, per treballs que considera ficticis. La parella ja està imputada en el cas ITV per haver rebut, precisament, pagaments de fins a mig milió d'euros d'un empresari, Sergi Alsina, que es va lucrar amb tres grans deslocalitzacions industrials (Sony, Yamaha, Sharp) gràcies, suposadament, a la influència i consells de Pujol.

L'Agència Tributària suggereix que aquest mateix mecanisme –pagar el diputat a través de la dona va ser utilitzat en el cas de Triacom. Els inspectors posen en dubte que Alsina realitzés, realment, els treballs pels quals va cobrar aquests diners. Va percebre, per exemple, més de 45.000 euros per un informe de tan sols “28 pàgines” sobre “assessorament fiscal i urbanístic”. L'informe destaca una sèrie de “detalls” que donen a entendre que “el treball aportat hauria estat realitzat per una altra persona i en una altra data”. Sobre un altre dels suposats encàrrecs –un estudi d'una inversió immobiliària a Bellver de Cerdanya– Hisenda creu que Carbó ja coneixia l'existència d'aquests terrenys perquè una empresa del seu germà posseeix immobles en aquesta localitat.

Per arrodonir la investigació, els tècnics van prendre declaració a l'única empleada d'aquestes dues empreses i que va resultar ser l'esposa de David Madí, Sandra Buenvarón. Madí va ser secretari de Comunicació i Estratègia de CiU en l'època del tripartit (2003-2010) i va dissenyar la campanya electoral que va conduir novament els nacionalistes al poder a la Generalitat. Preguntada sobre l'activitat d'aquestes companyies, Buenvarón “va contestar amb respostes poc concretes i incongruents”. Va afirmar, per exemple, que els diners que va cobrar –91.910 euros entre el 2008 i el 2009 no era un sou com a tal, sinó que responia a un “assessorament global” a l'exgerent de TV3.

Tant en el cas de Vidal com en el de Buenvarón, “estaríem novament davant la presumpta existència d'una facturació fictícia”. Existeixen, insisteix Hisenda, una sèrie de “dades d'especial interès”. Per exemple, que Orieu i Inverions Ocs tenen la seu al “domicili particular” de Carbó i “aparentment són utilitzades com a societats patrimonials”. La segona d'aquestes empreses, a més a més, obté la major part dels seus ingressos de Triacom Audiovisual, en la qual Carbó participa “mitjançant la interposició de societats”.

L'informe també assenyala que els honoraris que reben les dues dones “coincideixen en el temps i en la quantia” i adverteix, a més a més, que Carbó es va negar a aportar més informació. Existeixen, diu Hisenda, “clars indicis d'una presumpta falsificació documental que empara relacions comercials inexistents”. L'informe assenyala la “similitud” de l'operatiu amb altres fets relacionats amb el “cobrament de comissions il·legals” que també indaga el cas ITV.

MÉS INFORMACIÓ