Selecciona Edició
Connecta’t

Israel atribueix a un “error de càlcul” la mort del caporal espanyol

L'informe al·lega que no es van tenir en compte les condicions meteorològiques

El vídeo gravat per un grup de militars espanyols al Líban.

La mort del caporal Francisco Javier Soria Toledo, el 28 de gener passat en una posició de la FPNUL (Força Provisional de Nacions Unides al Líban) a la frontera amb Israel, va ser fruit d'un “error de càlcul” dels artillers israelians. Així ho assegura l'informe sobre l'incident elaborat per les Forces de Defensa Israelianes (IDF), en què han col·laborat, encara que no el subscriguin, dos experts del Regiment d'Artilleria de Campanya número 11 de l'exèrcit espanyol, amb seu a Burgos.

La investigació de l'exèrcit israelià reconeix, com no podia ser d'una altra manera, que l'obús de 155 mil·límetres que va impactar contra la torre de vigilància on es trobava el soldat Soria procedia de la seva artilleria, asseguren fonts que han tingut accés al contingut de l'informe.

Però nega que el tret fos intencionat, malgrat que els artillers israelians coneixen perfectament les coordenades de la posició 4-28 de la FPNUL, situada a les proximitats de la localitat libanesa de Ghayar, ocupada parcialment per Israel des de la guerra de 2006.

L'exèrcit israelià en culpa el graó més baix de la cadena de comandament

Per explicar el “error de càlcul”, la investigació israeliana recorre a diversos arguments: en primer lloc, assegura que els artillers “no van tenir en compte les condicions meteorològiques” imperants a la zona a l'hora de calcular el tir.

En segon lloc, agrega, que als operadors de la bateria els faltaven observadors “per a la correcció del tir”, una vegada disparats els primers trets.

A més, subratlla, el llançament de l'obús es va efectuar des del límit de l'abast operatiu de la bateria, uns 16 quilòmetres, quan a partir d'aquí perd precisió en l'objectiu.

Finalment, no es van tenir en compte les condicions geogràfiques de la zona on estava assentada la bateria en realitzar el càlcul del tir, conclou l'informe, que signa el cap del Departament de Cooperació Militar Internacional de les IDF, el general de divisió Avi Peled.

Cascos blaus sota la torre bombardejada.
Cascos blaus sota la torre bombardejada. Reuters

Les raons esgrimides per les IDF per justificar l'error situen la responsabilitat en el graó més baix de la cadena de comandament militar: els operadors d'una bateria de 155 mil·límetres, segons les fonts consultades. I evidencien a més una falta de perícia tècnica que no es correspon amb la professionalitat que s'atribueix a l'exèrcit israelià. Més encara quan la bateria estava situada a primera línia de defensa d'una de les zones més calentes del país i quan, segons reconeix l'informe, les IDF disposaven d'“informació d'intel·ligència” sobre un atac imminent d'Hezbollah, en venjança pel bombardeig israelià d'un comboi de la milícia xiïta libanesa el 18 de gener a la veïna Siria. “FPNUL va ser informada de l'estat d'alerta al més alt nivell”, subratlla.

Les declaracions dels companys del caporal Soria davant l'instructor de l'atestat obert pel contingent espanyol mostren que no es va ser un tret aïllat. En paraules del sergent Julio Javier García, “clarament era un tir corregit i la caiguda de projectils s'apropava cada vegada més” a la posició dels cascos blaus.

Segons l'informe de l'ONU, Israel va llançar sobre la zona en només dues hores 118 obusos d'artilleria, 90 granades de morter i cinc projectils de tanc, així com bombes clúster.

MÉS INFORMACIÓ