MEDICINA

Sense frens contra el càncer

El tractament amb anticossos es perfila com a tractament habitual en poc temps

Ilustración: Eva Sánchez

La immunoteràpia ha passat a un primer pla de les opcions futures de tractament per al càncer. L'evidència demostrada en estudis clínics que una proporció de pacients amb melanoma, malaltia de Hodgkin, càncer de pulmó, ronyó i bufeta poden beneficiar-se del tractament amb anticossos permet pensar que aquests nous fàrmacs es convertiran en un tractament estàndard d'aquí a poc temps.

L'interès dels oncòlegs i pacients per activar el sistema immune contra el càncer ve de molt lluny. Aquest sistema té capacitat de memòria, de recordar què ha atacat i fer-ho de nou davant de la mateixa agressió. Aquesta propietat permetria fer front al càncer. Però durant molts anys la promesa de la immunoteràpia solament es veia en molt pocs pacients i en molt pocs tipus de tumors. Ara sabem que el problema principal era que aquests intents d'activar el sistema immune estaven limitats pels seus mecanismes d'autoregulació (els propis frens del sistema defensiu). El que necessitàvem no era donar vacunes o altres tractaments per activar el sistema immune, sinó que calia treure-li els mecanismes inhibidors que impedeixen que mati les cèl·lules tumorals.

El factor de sort del càncer
Una nova químio augmenta un 31% la remissió del càncer de mama
Identificat el procés pel qual la pell es neteja de cèl·lules pretumorals

A mitjans dels anys 2000 es van desenvolupar anticossos que bloquejaven un d'aquests frens. Es tracta de la molècula CTLA-4, que es troba en la superfície dels limfòcits T (cèl·lules del sistema immune) i mitiga la resposta immunològica. Un d'aquests anticossos —ipilimumab, amb nom comercial de Yervoy— està actualment aprovat per al tractament del melanoma metastàsic. Aquest anticòs pot donar respostes duradores que persisteixen durant anys, però ho fa en una proporció molt baixa de pacients i amb el risc d'induir efectes secundaris relacionats amb una hiperactivació del sistema immune atacant òrgans normals (autoimmunitat).

Un altre dels frens són les molècules PD-1, que també estan en els limfòcits T. La seva funció consisteix a identificar les cèl·lules sanes per no atacar-les. Per a això, cerca en la superfície cel·lular el receptor PD-L1. Si una cèl·lula té aquestes molècules, els limfòcits T la identifiquen com a sana i no l'agredeixen. Però entre els mecanismes de resistència que han desenvolupat alguns tumors està el de camuflar-se incorporant el PD-L1. D'aquesta forma, el limfòcit identifica la cèl·lula tumoral com no perillosa i no l'ataca. I el tumor continua proliferant sense que es deslligui una resposta del sistema immune.

Els anticossos que bloquegen tant el PD-1 com el PD-L1 per evitar que es produeixi aquest camuflatge de les cèl·lules tumorals tenen una potència més gran contra els tumors i presenten menys efectes secundaris que els que bloquegen la molècula CTLA-4; i probablement són els agents antitumorals amb més projecció en aquests moments. En els últims tres anys hem vist respostes duradores (mesurades en anys) en pacients amb melanoma avançat, càncer de pulmó i de ronyó.

El 2014 s'han aprovat els primers medicaments destinats a bloquejar el PD-1 per al tractament del melanoma. A més, estem entenent per què alguns pacients responen a aquest tractament i uns altres no, la qual cosa permet pensar que podrem desenvolupar combinacions de fàrmacs que aportin benefici a un nombre de pacients més gran i de tumors.

Antoni Ribas (Barcelona, 1966) porta 18 anys als EUA. Treballa al Jonsson Comprehensive Cancer Center de la Universitat de Califòrnia, Los Angeles (UCLA). És un dels investigadors més respectats del món en aquest camp.

Altres reptes científics

DANIEL MEDIAVILLA
  • Torna el LHC. El juliol de 2012, el Gran Col·lisionador d'Hadrons (LHC) de Ginebra va capturar el bosó de Higgs. El 2015 torna a arrencar per arribar més enllà del model estàndard de física de partícules.
  • Acabar amb l'ébola. L'Organització Mundial de la Salut confia que a mitjan 2015 es disposi d'una vacuna contra el virus de l'Ebola. Els experts esperen controlar el brot.
  • El canvi climàtic. La desaparició del gel multiplica els efectes de l'escalfament sobre l'Àrtic. El 2015, la revista Science prediu que s'avançarà a determinar com influeix el que passa a l'Àrtic milers de quilòmetres més al sud.
  • Visita a dos planetes nans. Els protagonistes de dues esperades visites seran Plutó, a la frontera exterior del Sistema Solar, i Ceres, l'objecte més gran integrat en el cinturó d'asteroides que s'estén entre Mart i Júpiter.
  • Avançaments en medicina. El juliol passat es va aprovar al Japó l'ús del nivolumab per tractar el melanoma. Ajuda a aprofitar la capacitat de les defenses de l'organisme per combatre el càncer. Entre els reptes hi ha el de combinar varis d'aquests tractaments per millorar la resposta.